بحث نر و ماده بودن گیاهان در قرآن کریم

کارل لینه، گیاه‌شناس و زیست‌شناس سوئدی، نظریه خود را در مورد ازدواج گیاهان و حیوانات در سال 1731 منتشر کرد.در ابتدا انتشار نظریات او بهشدت ممنوع نبود. اما طولی نکشید که نظریه او بهعنوان حقیقت علمی توسط جامعه علمی آن زمان پذیرفته شد. طبق نظریه کارل لینه، گیاهان دارای جنس نر و ماده نیز بودند. گیاهان نر و ماده از طریق بذر و مشابه سایر موجودات زنده تولیدمثل می‌کنند، بعداً ثابت شد که گیاهان نر گرده‌هایی مشابه اسپرم حیوانات و گیاه ماده تخمک‌هایی مشابه تخمک تولید می‌کنند. گیاهان و این بذرکاری توسط حشرات و زنبورها انجاممی‌شود، معمولاً بههنگام حرکت زنبورها و پروانه‌ها از گیاه نر به گیاه ماده که منجر به تولیدمثل بذر و گیاه می‌شود.

عکس  یک نر و ماده فلفل دلمه را نشانمی‌دهد. حتی در گیاهانی مانند کیوی که گیاه نر و ماده نیستند، یک قسمت گیاه نر و قسمت دیگر ماده است.

اما خداوند متعال در قرآن کریم 1400 سال پیش و صدها سال قبل از کارل لینه به‌عنوان‌مثال در آیه هفتم سوره شعرا فرمودهاست:

 أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ کَمْ أَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ ﴿۷﴾مگر در زمین ننگریسته‏ اند که چه قدر در آن از هر گونه جفتهاى زیبا رویانیده‏ ایم (۷)

و یا در آیه 53 سوره طه فرموده اند:

الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَکَ لَکُمْ فِیهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّى ﴿۵۳﴾

همان کسى که زمین را برایتان گهواره‏ اى ساخت و براى شما در آن راهها ترسیم کرد و از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن رستنیهاى گوناگون جفت جفت بیرون آوردیم (۵۳)

 همان‌طور که می‌بینید در هر دو آیه گیاهان بهصورت جفت ذکر شدهاست، آیه هفتم سوره شعرا به رشد جفت و در آیه 53 سوره طه به بیرون آوردن جفت‌های مختلف از زمین اشاره کرده است. به گیاهان اشاره دارد. 

برای دانلود این مطلب با فورمت PDF کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد