اشاره قرآن کریم به ساختار ژنتیک جنس موئنث و تکامل کروموزوم Y از کروموزوم X

بهطور کلی، پژوهش‌ها نشان داده است که جنسیت کودک توسط پدر تعیین می‌شود زیرا پدر دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y است که بهعنوان جنسیت مختلط شناخته می‌شود. اما مادر دارای دو کروموزوم X است که بهعنوان جنسیت مشخص شناخته می‌شود.

همان طور که می‌دانید در دوران بارداری و شکل‌گیری جنین، مادر دارای دو کروموزوم XX و پدر دارای دو کروموزوم XY است و در حالی که کودک یک کروموزوم از پدر و یک کروموزوم از مادر دریافت می‌کند، اگر کودک یک کروموزوم X را از مادر و یک کروموزوم X را از پدر به ارث ببرد، دختر خواهد بود

اگر پدر یک کروموزوم Y به کودک منتقل کند، کودک پسر خواهد بود و اگر پدر یک کروموزوم X منتقل کند، کودک دختر خواهد بود. این فرایند به نام انتخاب جنسیت نامیده می‌شود و در حالت عمومی برای انتقال جنسیت از پدر به فرزند استفاده می‌شود.

خداوند متعال در آیه اول سوره نساء به این موضوع اشاره کرده است:

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا ﴿۱﴾

اى مردم از پروردگارتان که شما را از نفس واحدى آفرید و جفتش را از او آفرید و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد پروا دارید و از خدایى که به [نام] او از همدیگر درخواست مى ‏کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان مبرید که خدا همواره بر شما نگهبان است (۱)

منظور قرآن کریم همان "نفس واحد" کروموزوم X است و منظور از ایجاد جفت از همان نفس، تکرار آن است که دلیل آن عدمتغییر کروموزوم X و تأکید بر یک واحد است. نفس در قرآن کریم یا کروموزوم X تکامل کروموزوم Y از کروموزوم X است.

حال می‌توان مفهوم دیگری را برای نفس مجرد در نظر گرفت که مفهوم دیگری را برای این آیه تداعی می‌کند، با توجه به اینکه آیه اول سوره نساء (بهمعنای زن) است، ذکر نفس مجرد می‌تواند بهمعنای کروموزومهای XX زن نیز باشد و این مفهوم یکی از اعجاز علمی قرآن است، طبق این آیه مادر با اختصاص یکی از کروموزوم‌های XX و دریافت کروموزوم X یا Y نقش نفس مجرد را بر عهده می‌گیرد. بر اساس تفسیر قرآن، در فرآیند لقاح شرکت دارد.

نکته دیگر اینکه مادر با اختصاص کروموزوم xx عملاً نقشی در تعیین جنسیت جنین ندارد در حالی که پدر با قرار دادن یکی از کروموزوم‌های x یا y جنسیت جنین را دختر یا دختر تعیین می‌کند. چون در آیه دیگری از قرآن کریم به این موضوع اشاره شدهاست، در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم

در اسلام جنسیت جنین بر عهده پدر است و در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شدهاست.

یک نکته بسیار جالب در مورد قرآن کریم این است که این کتاب آسمانی حتی داروینیسم را که ابزار علمی ملحدان برای انکار خداست رد نمی‌کند و تکامل را جزو ساز و کار آفرینش میداند می‌دهد که دلیل محکمی بر صحت قرآن کریم است.

برای دانلود این مطلب با فورمت PDF کلیک کنید.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد