اشاره قرآن کریم به نقش کروموزوم پدر در تعین جنسیت فرزند

در گذشتههای دور تصور میشد که نقش اصلی در تعیین جنسیت فرزندان به مادر تعلق دارد و ازاین‌رو زنانی که بیشتر دختر به دنیا میآورند مورد آزار و اذیت و تحقیر شوهران قرار میگیرند. خداوند متعال،با اعطای حضرت زهرا (س) به حضرت محمد (ص) سعی در شکستن این کلیشهها و تابوهای بدوی درباره اهمیت جنسیت جنین داشت. در جامعه مردسالار آن دوره، این دیدگاه منفی نسبت به زنانی که پسر نداشتند بسیار شدید بود و متأسفانه تا قرن گذشته ادامه داشت و حتی می‌توانست در برخی خانواده‌ها ادامه یابد.

اما امروزه علم ژنتیک ثابت کرده است که زنان در تعیین جنسیت فرزندان نقشی ندارند و مردان تعیین‌کننده جنسیت فرزند هستند. از نظر ژنتیکی باید گفت که شکل کروموزومهای ماده XX است. تمام کروموزومهای نر XY هستند. زمانی که کودک به دنیا میآید، یک کروموزوم از مادر میآید. او قبلاً فهمیده است که این کروموزوم X است و کروموزومی را از پدرش دریافت میکند که میتواند X یا Y باشد. اگر کروموزوم X باشد، کودک دختر خواهد بود اما اگر این کروموزوم Y باشد، فرزند پسر خواهد بود و مادر تقریباً هیچ نقشی در پسر یا دختر شدن ندارد زیرا یکی از آن‌هارا تعیین میکند.

 

 


در آیه 45 سوره النجم خداوند متعال فرمودهاند:

وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنْثَى ﴿۴۵مِنْ نُطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى ﴿۴۶

 واوست که دو زوج نر وماده آفرید ﴿۴۵ از نطفه هنگامی که در رحم ریخته شود.﴿۴۶


در آیه فوق، جدای از معنای ساده آن، منظور از دو جفت نر و ماده، میتواند به کروموزومهای X و Y نیز اشاره داشتهباشد که هر کدام XX هستند که وارد رحم زن میشوند و جنسیت او را مشخص میکنند. در این راستا دو زوج زن و مرد از نظر نطفه با هم ارتباط دارند، مفهوم اسپرم بهمعنای «نطفه مرد»،ربطی به تخمک ماده ندارد، مادر عملاً نقشی در تعیین جنسیت ندارد. تخصیص یکی از کروموزومهای XX و در نتیجه قرآن بر اساس علم ژنتیکی که 1400 سال بعد این موضوع را کشف کرد، مردان نقش اصلی را در تعیین جنسیت کودک دارند.

وجه جالبتر این آیه این است که کلمه «دو جفت» برای مردان در آیه به کار نرفته است اگر از کلمه «دو جفت» استفاده شود معنا و مفهوم آیه به XX اشاره داشتهباشد اما از کلمه «دو زوج» استفاده میشود که میتواند به دو نوع متضاد اشاره داشتهباشد. مانند X و Y. در واقع ممکن است وازه ذکر شده نطفه ریخته شده در رحم در آیه بعد مؤید این است که مراد قرآن از دو جفت مرد، ساختار ژنتیکی است. برای درک دقیق‌تر جفت‌های مذکر و ماده از جنس مذکر، به تصویر زیر و همچنین مفهوم کلاسیک آن توجه کنید. 

برای دانلود این نوشته با فورمت PDF کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد